"مدیریت مبتنی بر مدرسه"

School Based Management) )

     با وجود تعهدات روشنی که دولت ها و سازمان های بین المللی در قبال آموزش و پرورش کارآمد و منصفانه برای همه اقشار دارند , بسیاری از دولت ها از ارائه خدمات  برای   دختران ,اقلیت ها , و گروه های فقیر و به حاشیه رانده گریزانند .حتی در جاهایی که اکثر کودکان به آموزش و پرورش دسترسی دارند , اغلب کیفیت آموزش و پرورش ضعیف است. شواهد نشان می دهد که صرفا افزایش تخصیص منابع بدون اصلاحات نهادی در بخش آموزش و پرورش نمی تواند به بهبود کیفیت آموزشی منجر گردد .

     از این رو دولت ها در سراسر جهان به استراتژی های مختلفی با هدف بهبود کیفیت آموزشی روی آورده اند . توجه بیشتری که به تازگی به تمرکز زدایی از تصمیم گیری های آموزشی صورت گرفته یکی از این استراتژی ها است , تا با واگذاری قدرت تصمیم گیری به مقامات محلی باعث بهبود نتایج آموزشی و افزایش رضایت مراجعه کننده گان شوند .

    " مدیریت مبتنی بر مدرسه " ( SBM)  یکی از راه های تمرکز زدایی از تصمیم گیری ها شناخته شده است , تا بر اساس آن قدرت از دولت مرکزی به مدیران , معلمان , پدر و مادرها ,     دانش آموزان و دیگر اعضای جامعۀ مدرسه , برای بهبود آموزش و پرورش , توزیع گردد .

     "مدیریت مدرسه محور"( SBM  ) فرصتی فراهم می کند تا با انتقال قدرت تصمیم گیری از دولت مرکزی به مناطق , مدیران , معلمان ,دانش آموزان , پدر و مادرها , کنترل  و   نظارت بیشتری بر روند آموزش و پرورش داشته باشند   و با مشارکت در تصمیم گیری های مربوط به بودجه شامل :  خدمات ,  تعمیر و نگهداری  جزئی و کلی ,  ارتباطات , ا نرژی ,   هزینه های


آموزشی مانند : کلاس درس و توسعۀ حرفه ای و نیروی انسانی , امور مربوط به کارکنان (هر

چند نه استخدام ) , برنامه های درسی و منابع مالی , مسئولیت امور را خود بر عهده گیرند و محیط یادگیری موثرتری برای کودکان ایجاد گردد .

     اصلاحات SBM     در بسیاری از کشورهای  جهان صورت گرفته و دلایل بسیاری برای محبوبیت آن وجود دارد .

     اهداف "مدیریت مدرسه محور " (SBM ) :

     1 - بهبود نتایج آموزشی برای دانش آموزان از طریق طیف وسیعی از تصمیم گیری و مدیریت منابع در سطح مدرسه .

     2 - ارائه فرصت برای تصمیم گیری محلی .

     3 - ارائه خدمات کارامد مدرسه به جامعه با حداقل وابستگی اداری و تاکید بر نظارت جامعه .

     نتایج "مدیریت مدرسه محور " ( SBM ) :

   1 - بهبود فرصت یادگیری دانش آموزان .

    2 - اختصاص بودجه متناسب با نیازهای دانش آموزان .

    3 - ایجاد فرصت بیشتر برای توسعۀ حرفه ای کارکنان .

    4 - دسترسی بیشتر دانش آموزان به فن آوری اطلاعات (ICT ) , مهارت های تحقیق ,   فن آوری , هنر, تربیت بدنی وبهداشت .

    5 - بهبود خدماتی مانند : نظافت , تعمیر و نگهداری ساختمان و وسائل گرمایشی و تهویۀ مطبوع , بهداشت و ایمنی .


    6 - افزایش قدرت تصمیم گیری محلی .

    7 - توانایی در تنظیم اولویت بندی های مدرسه و کنترل منابع .

    8 - فرصت بیشتر برای مشارکت اعضای مدرسه .

    9 - افزایش سطح مشارکت جامعه در امور مدرسه .

    10 - افزایش خلاقیت در طراحی برنامه ها .

    11 - بهبود روحیۀ معلمان و پرورش توانایی رهبری در تمام سطوح .

    12 - باعث گردیده معلمان و پدر و مادرها از هزینۀ برنامه ها و وضعیت مالی مدرسه آگاهتر شده , بودجه واقع بینانه تری را تنظیم نمایند .

    13 - تجهیز منابع توسط پدر و مادرها چه بصورت نقدی یا غیر نقدی .

    14 - آموزش با کیفیت برتر در نتیجه استفادۀ کارامدتر و شفاف تر از منابع .

    15- استقبال جامعۀ مدرسه از محیط باز مدرسه .

    16 - افزایش مشارکت همۀ ذی نفعان محلی در فرایند تصمیم گیری آموزشی .

    17 - ارتباط بیشتر کارکنان آموزشی با هم و افزایش رضایت شغلی .

    - بهبود عملکرد دانش آموزان و کسب نتایج بهتر در یادگیری و در نتیجه عدم تکرار پایۀ آموزشی و یا ترک تحصیل .

    19 - خود مختاری بیشتر مدرسه .

    20 - حذف کنترل بروکراتیک متمرکز .

    21 - پاسخگویی بیشتر مدارس به نتایج آموزشی .


    اقداماتی که هنگام اجرای SBM لازم است انجام پذیرد :

    1- هیات مدیرۀ مدرسه و سرپرست باید از حمایت لازم برخوردار باشد .

    2 - لازم است قرار دادی کتبی که نقش ها و مسئولیت های هیات مدیره , سرپرست , دفتر منطقه و شورای SBM    را مشخص می کند , منعقد گردد . این قرارداد باید استانداردهایی را که مدرسه در قبال آنها پاسخگو باشد , روشن نماید . همچنین مدرسه باید اهداف , برنامه های آینده و روش گسترش منابع خود را مشخص نماید .

    3 - SBM   باید از حمایت کارکنان مدرسه برخوردار باشد .

    4 - SBM  باید به تدریج و ظرف یک دورۀ حداقل پنج ساله اجرا شود .

    5 - SBM  باید از حمایت مالی برخوردار باشد .

    6 - لازم است دوره های آموزشی منظم برای کارکنان در نظر گرفته شود .

    7 - مدیر و کارکنان مدرسه باید آموزش لازم در زمینۀ امور اداری را ببینند و یاد بگیرند که چگونه برای نقش ها و کانال های ارتباطی جدید آماده شوند .

 

    برخی نگرانی ها از "مدیریت مدرسه محور" (SBM )

    1 - تصمیم گیری ها در "مدیریت مدرسه محور" ممکن است نسبت به روش استبدادی       ( متمرکز ) اغلب کندتر بوده , باعث سرخوردگی شود .

    2 - برخی از معلمان ممکن است انگیزه ای برای مشارکت در برنامه ریزی و تنظیم بودجه از خود نشان ندهند , و زمان کمتری را به این کار اختصاص دهند . در حالی که "مدیریت مدرسه محور" نیازمند این است که اعضای شورای مدرسه قادر به همکاری با یکدیگر باشند .


    3 - انتظارات جامعه ممکن است بیش از حد از مدرسه بالا باشد .

    4 - "مدیریت مدرسه محور "ممکن است تنها به مدیریت مالی متمرکز شده و ابعاد آموزشی کمتر مورد توجه قرار گیرد .

    موانع و مشکلات "مدیریت مدرسه محور" (SBM)در ایران :

    1 - مقاومت کارکنان مدرسه در برار تغییر .

      2 - عدم تمایل به مسئولیت پذیری در سطح مدرسه .

      3 - وجود تفکر تمرکز گرایانه در کارکنان مدرسه .

      4 - عدم تمایل به توزیع قدرت در مقامات تصمیم گیر .

      5 - ساختار تمرکز گرایانه در آموزش و پرورش .

      6 - فقدان انگیزه لازم در مدیران و کارکنان آموزشی جهت ایجاد تحول و پویایی در مدارس .

      7 - ضعف روحیۀ مشارکت پذیری در کارکنان مدرسه .

      8 - عدم آگاهی مدیران و کارکنان آموزشی از تحولات جهانی .

      9 - غیر حرفه ای بودن مدیران و برخی از کارکنان آموزشی .

      10 - فقدان نظام ارزشیابی از عملکرد آموزشی مدارس بر اساس معیار های علمی .

 

 


 

References

1-Office of Research Education Consumer Guide  January 1993 . www2.ed.gov/pubs/or/Consumer Guides/baseman .

2-Report On Evaluation Of School Based Management-Hugh Watson .June 2004 .www.det.act.gov.au//sbmevaluationreport . pd .

3-Guiding Principles For Implementing School-based-December 2007. www.worldbank.org/education/economicsed.

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


مدیریت مبتنی بر مدرسه

    ,مدرسه ,  ,آموزشی ,های ,مدیریت ,    ,تصمیم گیری ,و پرورش ,مدیریت مدرسه ,مدرسه محور ,کارکنان مدرسه       ,بهبود نتایج آموزشی ,بهبود کیفیت آموزشی ,school based management

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

Arabic & Religious management24 picofiles کتابدار بشاگرد (روستای بندنر) fakhtehoparvaz webdesign behkhazai وکيل تهران خاطرات عجیب وغریب